به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان فارس، در شب ولادت باسعادت کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. غلامرضا کافی، دبیر محفل ادبی قند پارسی، در این دیدار صمیمانه در محضر حضرت آیتالله خامنهای به خوانش سرودهای از اشعار خود با موضوع حجاب و با عنوان «بیانیّه» پرداخت.
بیانیّه!! میخواهم این که آینهی جان ببینمت
کاری مکن که آینه گردان ببینمت
پوشیده باش در دل من، مثل رازِ عشق
باری چه حاجت است نمایان ببینمت
ای گوهر نفیس، نَفَس در هوس مَزن
در پرده باش تا که درخشان ببینمت
زیباییات حَراج، به بازارِ تن مَباد
پوشیده باش تا که فقط جان ببینمت
لطف خداست این که لطیف است خلقتت
حیف است این که بَردهی شیطان ببینمت
گوهر به حُقّهی صدف آسوده خاطر است
ایمن ز حُقّه بازی دوران ببینمت
سخت است بَر تو تا گِرِهِ سُستِ روسَری
میآید این که سخت پشیمان ببینمت
چشم هوَس فرا نَرَود از حصارِ جسم
تا کی اسیر دست هوَسران ببینمت
دلشورهام فقط نه به موی پریش توست
آشفتهام که باز پریشان ببینمت
زن، زندگی، ظرافت و زیباییات به جا،
کی در مقام شامخ انسان ببینمت؟
فرق است در ترانهی تاریکِ چَرتخوان،
یا در بیانِ روشن قرآن ببینمت
خواهی که زیر خواهش راعیل لِه شوی،
یا در شکوه دختر عِمران ببینمت؟
دین هَرزه، چند در پیِ ناقورِ این و آن؟
آزاده باش تا که مسلمان ببینمت
در اختیار توست که دوزخنشین شوی
یا در بهشت و سبزهی ریحان ببینمت
گُردآفریدِ عصر تویی، دُختِ نامدار!
بر تارکِ تَبارکِ ایران ببینمت
ای دختر عزیز من ای غنچهی بهار!
چون بوی گل درآی که پنهان ببینمت
ای دختر عزیز من ای لطف ایزدی!
در باغ خود چکاوک خوشخوان ببینمت
ای شاعری که شاهد و شمع است، غصّهات
شرمندهی مرام شهیدان نبینمت
گفتنی است؛ غلامرضا کافی، دبیر محفل ادبی قند پارسی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، که سابقه سه سال تدریس در دانشگاه دولتی لبنان (جامعه لبنانیه) را در کارنامه دارد. بیشتر پژوهشهای وی در حوزه شعر معاصر و ادبیات پس از انقلاب اسلامی است. تاکنون ۳۳ عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده است. از آثار پژوهشی کافی میتوان به «پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی (مجموعه دوجلدی، در ۲۰۰۰ صفحه، نشر بنیاد عاشورا، ۱۳۹۳)»، «شرح منظومه ظهر (تحلیل شعر عاشورا از آغاز تا امروز، بنیاد عاشورا، ۱۳۸۹)» و «دستی بر آتش (شناخت شعر جنگ، نشر نوید شیراز، ۱۳۸۱)» اشاره کرد. وی از میان قالبهای شعری کلاسیک بیشتر به غزل و مثنوی گرایش دارد ولی مدتی است به شیوهای در شعر که مختص خود اوست و «ترانک» نامیده، روی آورده است. کافی ترانک را شعرکهای کوتاهی که حاوی لحظات شاعرانه شکار شدهاند و معمولاً دردهای اجتماعی را بازتاب میدهند، نامیده است. طرز شعر کوتاه ترانک، از ابتکارات شعری کافی به حساب میآید که در مجموعهای به همین نام چاپ شدهاند و در کتابی به نام «مسافر ایستگاه بعد»، به دو زبان انگلیسی و عربی نیز منتشر شدهاند. «بهار در برهوت»، «رنگ خدا»، «واقعه»، «تاوان تنهایی»، «ترانکها همین زنجره تا صبح» و... از جمله آثار غلامرضا کافی است.
ارسال نظر